آش رشته، بچه معروف آش ها

تعداد بازدید: 178

مواد لازم آش رشته 6 تا 8 نفر :

مواد لازم اندازه مقدار / کالری

لوبیا چیتی ، لوبیا قرمز ، عدس ، نخود دو پیمانه خیس شده نامشخص

سبزی آش یک کیلوگرم ساطوری شده نامشخص

رشته 250-200 گرم 100 گرم / 153 کالری

آرد یک تا دو قاشق غذاخوری 100 گرم / 360 کالری

زردچوبه دو قاشق چای خوری 100 گرم / 0 کالری

نمک و فلفل به میزان لازم 100 گرم / 0 کالری

پیاز داغ یک پیمانه 100 گرم / 164 کالری

سیر داغ به میزان لازم 100 گرم / 246 کالری

نعناع داغ به میزان لازم 100 گرم / 279 کالری

زعفران دم کرده چند قاشق غذاخوری 100 گرم / 310 کالری

کشک یک و نیم پیمانه 100 گرم / 380 کالری

روش تهیه آش رشته :

*. بنشن را داخل یک قابلمه بزرگ ریخته و با دو لیتر آب و نصف قاشق چای خوری نمک، دو ساعت بپزید. بعد از یک ساعت زردچوبه را اضافه کرده و کمی نمک و فلفل بزنید. پس از اضافه کردن سبزی، آش را نیم ساعت دیگر روی شعله ملایم بپزید.شعله را زیاد کرده و رشته ها را که از وسط نصف کرده اید، در سه مرحله به آش اضافه کنید و پس از هر بار آش را هم بزنید تا رشته ها به هم نچسبد.

*. پس از 15 دقیقه یا زمانی که رشته نرم شد، آرد را - که مقدارش بستگی به غلظت آش دارد در کمی آب سرد حل کرده و کم کم به آش اضافه کنید. آش را روی شعله ملایم 30 تا 40 دقیقه بپزید تا جابیفتد. در طول مرحله آخر پخت آش را گهگاه و به آرامی هم بزنید تا رشته و آرد در آن گلوله نشود. دوسوم کشک و پیاز داغ را به آش اضافه کرده و مابقی را برای تزیین نگه دارید.

*. برای تهیه نعناع داغ، شش قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه کوچک داغ کنید، سپس سه قاشق غذاخوری نعناع خشک در آن ریخته و پس از مخلوط کردن به سرعت از روی شعله بردارید. برای تهیه سیر داغ، چهار تا پنج حبه سیر را ساطوری کرده و در کمی روغن روی شعله ملایم به اندازه ای تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.آش را در ظرف کشیده و با مواد باقیمانده تزیین کنید.

 

نکات :

*. حبوبات آش را بهتر است حداقل یک شبانه روز زودتر خیس کرده و آب آن را چندبار عوض کنید تا باعث نفخ نشده و بهتر بپزد. نخود و لوبیا سفید بهتر است دو روز زود تر خیس شود.

*. سبزی آش معمولا شامل تره، جعفری، اسفناج، گشنیز و گاه یکی، دو عدد سیر تازه است. علاوه بر این سبزی آش نباید خیلی ساطوری شود.

*. اضافه کردن آب گوشت یا قلم به آش به جای بخشی از آب، باعث خوشمزه تر شدنش می شود.

خواص لوبیا چیتی :

 

*. این ماده غذایی آش ،انواع آش ، حلیم ، انواع حلیم - مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در این لوبیا است. قرار دادن میان وعده های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.

مطالب تصادفی

سید خلیل حسینی

کارشناس کامپیوتر، علاقه مند و فعال در حوزه برنامه نویسی و طراحی سایت
برنامه نویس بک اند پی اچ پی و لاراول 
برنامه نویس فرانت اند
پلاگین نویس و طراح صفحات وردپرس

blog-author-image