معماری یکپارچه سازی خدمات سازمانی یا ESB چیست؟

تعداد بازدید: 1246

ESB چیست؟

کوتاه شده ی Enterprise Service Bus به معنای اتوبوس خدمات سازمانی اساساً یک معماری است. این مجموعه ای از قوانین و اصول برای ادغام برنامه های کاربردی متعدد با هم بر روی یک زیرساخت اتوبوس مانند است. محصولات ESB کاربران را قادر می‌سازد تا این نوع معماری را بسازند، اما در نحوه انجام آن و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهند متفاوت هستند. مفهوم اصلی معماری ESB این است که شما برنامه های مختلف را با قرار دادن یک گذرگاه ارتباطی بین آنها یکپارچه می کنید و سپس هر برنامه را قادر می سازید تا با درگاه مشترک صحبت کند.

درگاه مشترک این سیستم‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون وابستگی یا آگاهی از سیستم‌های دیگر در اتوبوس ارتباط برقرار کنند. مفهوم ESB به دلیل نیاز به دور شدن از ادغام نقطه به نقطه متولد شد که مدیریت آن در طول زمان شکننده و سخت می شود. ادغام نقطه به نقطه منجر به پخش کد یکپارچه سازی سفارشی در بین برنامه ها بدون هیچ راه مرکزی برای نظارت یا عیب یابی می شود. این اغلب به عنوان "کد اسپاگتی" نامیده می شود و مقیاس نمی شود زیرا وابستگی شدید بین برنامه ها ایجاد می کند.

چرا از ESB استفاده کنیم؟

افزایش چابکی سازمانی با کاهش زمان برای بازاریابی برای ابتکارات جدید یکی از رایج ترین دلایلی است که شرکت ها ESB را به عنوان ستون فقرات زیرساخت فناوری اطلاعات خود پیاده سازی می کنند. یک معماری ESB با ارائه یک سیستم ساده، که به خوبی تعریف شده و "قابلیت اتصال" بسیار خوبی دارد، این امر را تسهیل می کند. علاوه بر این، یک ESB با استفاده از قابلیت‌های ارتباطی و تبدیلی خود، راهی برای استفاده از سیستم‌های موجود و قرار دادن آنها در معرض برنامه‌های جدید فراهم می‌کند.

پیاده سازی

معماری ESB دارای اصول کلیدی است که امکان چابکی و مقیاس تجاری را فراهم می کند. تمرکز اصلی این است که سیستم ها را از یکدیگر جدا کنیم در حالی که به آنها اجازه می دهیم به روشی سازگار و قابل مدیریت ارتباط برقرار کنند.

مفهوم "اتوبوس" برنامه ها را از یکدیگر جدا می کند. این معمولاً با استفاده از یک سرور پیام رسانی مانند JMS یا AMQP به دست می آید.

داده هایی که در اتوبوس جابجا می شوند فرمت متعارفی هستند و تقریبا همیشه XML هستند.

یک "آداپتور" بین برنامه کاربردی و اتوبوس وجود دارد که داده ها را بین دو طرف تنظیم می کند.

آداپتور مسئول مکالمه با برنامه کاربردی و تبدیل داده ها از فرمت برنامه به فرمت اتوبوس است. آداپتور همچنین می تواند مجموعه ای از فعالیت های دیگر مانند مدیریت تراکنش مسیریابی پیام، امنیت، نظارت، رسیدگی به خطا و غیره را انجام دهد.

ESB ها عموماً بدون تابعیت هستند. وضعیت در پیام هایی که از اتوبوس عبور می کنند تعبیه شده است.

قالب پیام متعارف قرارداد بین سیستم ها است. فرمت متعارف به این معنی است که یک قالب پیام ثابت در اتوبوس وجود دارد و هر برنامه در اتوبوس می تواند با یکدیگر ارتباط برقرار کند.

مطالب تصادفی

سید خلیل حسینی

کارشناس کامپیوتر، علاقه مند و فعال در حوزه برنامه نویسی و طراحی سایت
برنامه نویس بک اند پی اچ پی و لاراول 
برنامه نویس فرانت اند
پلاگین نویس و طراح صفحات وردپرس

blog-author-image