چگونه به یک مدیر پروژه تبدیل شویم؟

تعداد بازدید: 853

مدیر پروژه کیست و چگونه به یک مدیر پروژه تبدیل شویم؟

مدیریت پروژه از جمله مشاغل دنیای فناوری و فراتر از آن است که به استفاده هوشمندانه از مهارت‌های چندگانه اشاره دارد. به عبارت دقیق‌تر یک مدیر پروژه برای مدیریت درست یک پروژه مجبور است مهارت‌های مختلفی را کسب کرده و مهم‌تر از آن ذهنی خلاق داشته باشد. اما مدیر پروژه کیست و چگونه به یک مدیر پروژه تبدیل شویم؟

مدیر پروژه چه وظایفی دارد؟

اصلی‌ترین وظیفه یک مدیر پروژه مشخص کردن بازه زمانی است. این فرد باید مطمئن شود که تیم تحت سرپرستی او در محدوده کاری خود موفق خواهد شد کارها را به شکل درستی به سرانجام برسانند. یک مدیر پروژه باید توانایی تحلیل نیازمندی‌ها و تعیین سقف بودجه موردنیاز را داشته باشد. برنامه‌ریزی و تعریف محدود پروژه، برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و شکستن فازهای بزرگ و پیچیده به مراحل کوچک‌تر، برنامه‌ریزی مالی، تخمین زمان اتمام پروژه، تعیین سقف بودجه، مستندسازی، پیاده‌سازی چارت‌ها، مدیریت و تحلیل ریسک‌ها، نظارت بر پیشرفت کار، مدیریت تیم، تعامل با فروشندگان و شرکای تجاری، کنترل کیفیت و توانایی بسط حوزه کاری یک پروژه از اصلی‌ترین وظایف یک مدیر پروژه است. 

چگونه می‌توانیم یک مدیر پروژه شویم؟

مدیر پروژه باید ترکیبی از مهارت‌های کلیدی همچون مطرح کردن پرسش‌های نافذ، تشخیص پیش‌فرض‌های نامشخص، حل مشکلات و مسائلی که باعث بروز تداخل در کارها می‌شود، شناخت ‌ریسک‌های مستقیم و غیر مستقیم که ضریب موفقیت را کاهش می‌دهند، مدیریت و کنترل زمان را داشته باشد. این فرد باید بتواند به بهترین شکل تیم را مدیریت کرده و اجازه ندهد دیدگاه‌های مختلف اعضا باعث بروز مشکل در کارها شود. در کنار مهارت‌های فوق یک مدیر پروژه باید بتواند با ابزارهای زیر نیز کار کند. 

 لیست مهارت هایی که باید بلد باشیم:

تسلط بر بسته آفیس مایکروسافت و به ویژه نرم‌افزار اکسل برای آماده‌سازی گزارش‌های مالی و ایجاد چارت‌ها

 تسلط بر نرم‌افزار مدیریت پروژه مایکروسافت برای نظارت و کنترل ساده‌تر فرآیندها

 آشنایی با مبحث تجزیه و تحلیل تجاری

 درک و شناخت دقیق فرآیند توسعه نرم‌افزاری چابک

 آشنایی با نرم‌افزار اکسس مایکروسافت

 آشنایی با نرم‌افزار ورد مایکروسافت برای آماده‌سازی گزارش‌ها و مستندات 

 آشنایی با ترلو (trello) که یک ابزار بصری کارآمد آنلاین برای مدیریت پروژه‌ها است. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل فرآیند ساخت، سازمان‌دهی و اولویت‌بندی کارها را انجام دهید. 

 آشنایی با میسترتسک (MeisterTask) که یکی دیگر از ابزارهای سفارشی است که اجازه می‌دهد بر روند اجرای چند پروژه مدیریت داشته باشید. 

 پادیو (Podio) یکی دیگر از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه است که برای افرادی که به شیوه نوشتاری علاقمند مدیریت پروژه‌ها هستند ساخته شده است. 

 Slack یکی از قدرتمندترین ابزارهای مدیریت پروژه است که به مدیران پروژه اجازه می‌دهد برای تیم‌ها یا موضوعات مرتبط کانالی ایجاد کنند. ایجاد کانال به سایر اعضا تیم‌ها اجازه می‌دهد از اتفاقاتی که درون یک کانال رخ می‌دهد اطلاع پیدا کنند. اسلک از سوی شرکت‌های ایرانی نیز به کار گرفته می‌شود. 

مطالب تصادفی

سید خلیل حسینی

کارشناس کامپیوتر، علاقه مند و فعال در حوزه برنامه نویسی و طراحی سایت
برنامه نویس بک اند پی اچ پی و لاراول 
برنامه نویس فرانت اند
پلاگین نویس و طراح صفحات وردپرس

blog-author-image