فروشگاه اینترنتی پوشاک در شش ماه اوليه به سود‌دهي می‌رسد. كسب‌و‌كاري كه با سرمايه ۲۰ ميليون توماني راه‌اندازي شده حالا براي صاحب اين كسب‌و‌كار حداقل ماهي ۴ ميليون تومان درآمد دارد.

تب و تاب کارمندی و تلاش برای استخدام در یک شرکت دولتی این روزها مهم‌ترین دغدغه جوانانی است که خود را مهیای ورود به بازار کار می‌کنند. ترس از راه‌اندازی کسب‌وکار و به ثمر ننشستن رویاها شاید مهم‌ترین دلیل تمرکز بر روی شغل کارمندی و دریافت حقوق ثابت از یک شرکت دولتی باشد.

دنیای بازار کار برای جوانان کم‌تجربه شاید ناشناخته و گاهی ترسناک هم است. اما در این میان کم نیستند کسانی که با حداقل سرمایه اولیه کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی و فرصت و خطرهای آن را به جان می‌خرند تا جانی به کسب‌و‌کار خود بدهند.

شاید برای بسیاری از مردم خنده‌دار باشد که می‌توان با ۲۰ میلیون تومان یک کسب‌و‌کار راه‌اندازی کرد که در شش ماه اولیه آن به سود‌دهی برسد اما این گزارش تلاش می‌کند تا کسب‌و‌‌کاری را معرفی کند که با سرمایه ۲۰ میلیون تومانی راه‌اندازی شده و حالا برای صاحب این کسب‌وکار حداقل ماهی ۴ میلیون تومان درآمد دارد.

راه‌اندازی یک فروشگاه پوشاک با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون تومان نه تنها یک رویا نیست بلکه در واقعیت ماهی ۴ میلیون تومان هم در آمد دارد.

بسیاری بر این باورند که برای راه‌اندازی یک فروشگاه پوشاک سرمایه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است اما در دنیایی که تکنولوژی حرف اول را می‌زند و کسب‌وکارهایی موفق هستند که بر موج تکنولوژی سوار می‌شوند، کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری بالا یک اصل به شمار می‌رود.  از این رو می‌توان گفت که راه‌اندازی یک فروشگاه پوشاک با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون تومان نه تنها یک رویا نیست بلکه در واقعیت ماهی ۴ میلیون تومان هم درآمد دارد. این کسب‌وکار که در دسته کسب‌وکارهای خرد قرار می‌گیرد، بیشتر کالاهای پرمصرف خانوار را پوشش داده و در دسته کسب‌وکارهای B2C (ارتباط مستقیم مشتری و کسب‌وکار یا همان تولید) قرار می‌گیرد.

وقتی صحبت از یک کسب‌وکار سوار بر موج تکنولوژی می‌شود، اینترنت به عنوان اصلی‌ترین گزینه پای به میان می‌گذارد. منظور از راه‌اندازی فروشگاه پوشاک همان فروشگاهی است که به صورت اینترنتی و به کمک موبایل راه‌اندازی می‌شود. به این صورت که یک نفر به عنوان واسطه یا همان مدیر فروشگاه به صورت آنلاین اجناس را به مشتریان به صورت عمده و یا تکی می‌فروشد. این گزارش راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی لباس کودک را مورد بررسی قرار می‌دهد.  اما برای راه‌اندازی این کسب‌وکار باید به چند سوال اساسی پاسخ داد

۱- سرمایه اولیه: بررسی میزان سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکار؟ رای راه‌اندازی فروشگاه مورد نظر ۲۰ میلیون تومان سرمایه اولیه مورد نیاز است. به این صورت که صاحب کسب‌وکار برای شروع فعالیت خود باید مجموعه‌ای از اجناس مورد نیاز بازار را تهیه کرده، آن را به صورت مرتب و زیبا بسته‌بندی کند.

همچنین طراحی و راه‌اندازی یک وب‌سایت و رسانه‌های مجازی نیاز به هزینه‌هایی دارد که مجموع این هزینه‌ها از ۲۰ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند. حدود ۱۲ میلیون تومان سرمایه برای پیش خرید اجناس یا همان لباس نوزاد و کودک مورد نیاز است.

هر تکه لباس حدود ۴۰۰۰ تومان است که یک فروشگاه باید نزدیک به ۳۰۰۰ تکه لباس موجودی داشته باشد که مجموع این عدد ۱۲ میلیون تومان می‌شود.

از سوی دیگر راه‌اندازی وب‌سایت و طراحی رسانه‌های مجازی نزدیک به ۶ میلیون تومان هزینه دارد.

همچنین برای کسب مجوز و آغاز فعالیت‌ها هزینه‌هایی باید پرداخت شود که مجموع آنها بیشتر از ۲ میلیون تومان نمی‌شود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که این کسب‌وکار نیاز به یک سرمایه اولیه ۲۰ میلیونی دارد.

۲-  چالش‌ها و ریسک‌ها:  کسب‌وکار با چه چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است؟ صاحب کسب‌وکار چه ریسک‌هایی را باید به جان بخرد؟ این ریسک‌ها چگونه برطرف می‌شود؟ شاید در نگاه اول این گونه به نظر برسد که با کمی دانش کامپیوتر و داشتن ۲۰ میلیون به راحتی می‌توان این کسب‌و‌کار را راه‌اندازی کرد.

اما برخلاف تصور این یک کسب‌و‌کار پرریسک است که باید برای آن سختی‌های بسیاری را به جان خرید. یکی از مهم‌ترین ریسک‌های این کسب‌وکار توانایی و تسلط کافی بر بازاریابی گرم است.

اگر یک فروشگاه آنلاین دارید دلیل آن نیست که بازاریابی هم به صورت آنلاین به سراغ شما می‌آید. در قدم های اول بازاریابی مستقیم و تبلیغات دهان به دهان یک اصل به شمار می‌رود.

شاید نیاز باشد برای معرفی محصولات در ماه‌های اولیه به بیش از ۳۰ نقطه از شهرهای کشور سفر کنید و به صورت مستقیم با فروشندگان و صاحبان فروشگاه‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک دیدار داشته باشید.

از سوی دیگر مناسب نبودن طرح‌های لباس‌ها و یا فروش رفتن تعدادی از مجموعه‌ها و بی‌توجهی مشتریان به برخی از محصولات باعث به هم خوردن تناسب اجناس شده و به عبارتی عدم توازن سایزها و طرح‌ها در محصولات به وجود می‌آید که یک ریسک بزرگ را به وجود می‌آورد.

ممکن است یک طرح از لباس‌ها که هزینه بیشتری برای دوخت و طراحی آن داده شده به فروش نرود، از سوی دیگر طرح‌های ساده‌تر که حاشیه سود کمتری هم دارند از استقبال بیشتری برخوردار شوند که ریسک بزرگی به نام کم شدن حاشیه سود را برای شما به همراه می‌آورد.

تمامی این ریسک‌ها در نوع بازاریابی و مشتری‌مداری شما نهفته است. هر چه بازاریابی گرم‌تر و مستقیم‌تر باشد، میزان سود و بالا رفتن فروش اجناس هم بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر یک تولید‌کننده در بیشتر مواقع محصولات خود را به صورت نقدی به مشتریان می‌فروشد اما یک توزیع‌کننده برای فروش محصولات خود به فروشگاه‌های خرد و افراد مختلف باید بالاترین میزان مدارا را داشته باشد. بیشتر معاملات به صورت تضمینی و از طریق دادوستد چک انجام می‌شود.

 

در شرایط کنونی این موضوع یک ریسک بزرگ به شمار می‌رود. چون شما کالا را از تولیدکننده و یا واردکننده به صورت نقدی خریداری می‌کنید اما به صورت چکی به دست مشتری خود می‌رسانید.

عدم بازگشت سرمایه ریسکی است که در این نوع کسب‌وکار باید برای آن برنامه‎ریزی کرده و از میزان خطرات احتمالی آن کم کرد.

بدون شک درمان این مشکل نفروختن جنس به صورت چکی نیست، بلکه باید در وهله اول با مشتریان صاحب اعتبار و آشنا معامله کرد و همچنین اجناسی را به بازار ارائه کنید که بر اساس نتایج تحقیقات بازار از میزان تقاضای بیشتری برخوردار هستند.

۳- میزان اشتغال‌زایی این کسب‌و‌کار چقدر است؟ این کسب‌و‌کار برای چند نفر و  چگونه اشتغال‌زایی می‌کند؟ شاید به نظر برسد که یک فروشگاه آنلاین پوشاک بچه تنها برای یک نفر اشتغال‌زایی می‌کند اما مرتضی قهرمانی مدیر یک فروشگاه اینترنتی می‌گوید: «این کسب‌وکار می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی کند.

به این صورت که اگر ماهیانه به یک تولیدکننده ۴۰۰۰ تکه لباس سفارش دهیم، در یک کارگاه بیش از ۲۰ نفر فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر برای بسته‌بندی و مرتب‌سازی محصولات بیش از ۵ نفر نیاز است. ۵ بازاریاب و توزیع‌کننده این محصولات را به فروشگاه‌ها رسانده و ۴۰۰۰ تکه لباس در بیش از ۲۰ مغازه توزیع می‌شود، که هر مغازه به طور متوسط برای دو نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

همچنین افرادی که این اجناس را به دست مشتریان و یا مغازه‌ها می‌رسانند بیش از ۱۰ نفر هستند و در یک فروشگاه اینترنتی با این حجم از سفارش بیش از ۱۰ نفر مشغول فعالیت است. همچنین طراحان و ایده‌پردازان لباس‌ها و طرح‌های جدید افرادی هستند که به صورت غیر‌مستقیم از رونق این کسب‌وکار سود می‌برند.»

۴۰۰۰ تکه لباس در بیش از ۲۰ مغازه توزیع می‌شود که هر مغازه به طور متوسط برای دو نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

نتایج تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‎دهد که راه‌اندازی چنین فروشگاه‌هایی، نه تنها بر میزان کیفیت محصولات ارائه شده نتایج مثبت دارد، بلکه چرخه تولید در کشور را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هر چه میزان این فروشگاه‌ها بیشتر باشد از واسطه‌های مختلف کمتر شده و اجناس با کمترین واسطه به دست مشتری می‌رسد. همین موضوع بر قیمت تمام‌شده‌ای که به دست مشتری می‌رسد تاثیر گذاشته و در نتیجه، تمرکز اصلی بر روی کیفیت و ارائه طرح‌هایی است که در بازار ایجاد تقاضا کند.

۴- حاشیه سود کسب‌وکار:  میزان سود حاصل  از کسب‌وکار چقدر است؟ این سود چگونه به دست می‌آید؟ این کسب‌و‌کار مانند تمامی کارها به یک دوره نقاهت نیاز دارد. دوره‌ای که بتوان بازاریابی کرد، مشتری به دست آورد و جایگاهی را به عنوان محصول خاص و یا منحصر به‌فرد به خود اختصاص داد. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که دارندگان کسب‌وکار آنچنان هم که می‌گویند از این تجارت ناراضی نیستند. به گفته جواد حسینی، توزیع‌کننده محصولات کودک شفق نهایت خواب سرمایه این کار ۶ ماه است.

وی می‌گوید: وقتی یک طرح تازه و یا برند جدیدی حتی با کیفیت بسیار بالا وارد بازار می‌شود باید برای آن بازاریابی کرد، در نتیجه این مدت زمان یک دوره سرمایه‌گذاری هم به شمار می‌رود چون وقتی محصول شما به عنوان یک برند عالی جایگاه پیدا کرد، مشتریان به خودی خود به سمت شما کشیده می‌شوند. در نتیجه فروش بیشتر و سود بیشتری حاصل می‌شود.

یک فروشگاه اینترنتی برای اینکه یک فروشگاه سود‌ده تلقی شود باید به طور میانگین بین ۳ تا ۴ هزار تکه در ماه فروش داشته باشد با توجه به اینکه بخشی از این فروش به عنوان هزینه تولید در نظر گرفته می‌شود، نمی‌توان تمامی سرمایه را به عنوان سود فروش در نظر گرفت اما در بدترین حالت حاشیه سود این فروشگاه‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است یعنی اگر ۴ هزار تکه ۴ هزار تومانی در ماه فروش داشته باشید، میزان فروش شما ۱۶ میلیون تومان و سود حاصله از این فروش در کمترین حالت ۲۰ درصد است که عددی نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. با کمی پیشرفت و توسعه می‌توان این عدد را در ظرف یک سال به ماهی ۴ تا ۵ میلیون تومان رساند.

منبع: تجارت نیوز

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جملات ناب

هیچ وقت اجازه نده کسی بهت بگه نمی تونی کاری رو انجام بدی.